“Iedereen is een genie.

Maar als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in een boom te klimmen, gelooft hij zijn hele leven dat hij dom is.”

Albert Einstein

Zorgcoördinator

Als school kunnen we ons vinden in deze uitspraak van Einstein. Ons uitgangspunt is dat iedereen talent heeft, als je maar het juiste domein vindt. We proberen elke leerling te stimuleren om zijn eigen talenten te ontdekken, waarbij we in eerste instantie oog hebben voor het welbevinden van elk kind. Welbevinden vinden we een belangrijk uitgangspunt om de mogelijkheden en noden van een kind verder te exploreren.

Op onze school hebben we een diversiteit aan leerlingen. Wanneer men aanneemt dat kinderen mogen verschillen, aanvaardt men dat zowel het leertraject als het begin-/eindpunt mogen verschillen. Niet alle kinderen moeten op hetzelfde ogenblik en op dezelfde leeftijd hetzelfde kunnen. Niet alle leerlingen moeten op het einde van het schooljaar hetzelfde geëvalueerd worden. Toch willen we onze leerlingen optillen naar een hoger ontwikkelingsniveau en hen voorbereiden op een toekomst. De voorbije jaren stroomden kinderen binnen die anders functioneren (langzamer, sneller, …) of die door scholen uit de omgeving werden doorverwezen. Dit vereist van onze leerkrachten veel aandacht en inspanningen maar ook een zekere trots als deze leerlingen in het vijfde of zesde leerjaar onze school verlaten en een nieuwe start kunnen maken in het middelbaar onderwijs in een richting die zij kiezen op basis van hun talenten.

Als school zijn we overtuigd dat we in zorgfase 0 en 1 preventief kunnen werken. We opteren ervoor om de SES-uren toe te wijzen aan klasleerkrachten. Dit houdt in dat we zo kleinere klasgroepen kunnen samenstellen. We geven dan ook de verantwoordelijkheid aan elke leerkracht om zijn eigen klas deskundig te organiseren, met oog voor differentiatie en intense begeleiding van elke leerling. Hoe minder kinderen, hoe meer aandacht de leerkracht kan geven en hoe intenser elke leerling kan begeleid worden.

De zorgcoördinator, juf Anoek, werkt ook als zorgjuf en voert deze functies uit in beide vestigingen. Doorgaans zijn de klasgroepen in Boekhoute groter, waardoor de vraag naar ondersteuning daar ook groter is. De taak van de zorgcoördinator is uiteraard coördineren (leerlingen, ouders, leerkrachten, CLB, ondersteuners, REVA, logo,…), coachen van leerkrachten, MDO’s begeleiden en leerlingen opvolgen.

Het opvolgen van leerlingen gebeurt door frequent in overleg te gaan met leerkrachten en directie, formeel en informeel. Dit kan omdat onze school met twee vestigingen kleinschalig is en er dagelijks uitgewisseld wordt. Onze bevindingen en de evoluties van de leerlingen houden we bij in ons digitaal volgsysteem (Scoodle Track).

We vinden het zeer belangrijk dat leerlingen, ouders en leerkrachten kunnen participeren in een open beleid waar alle partijen evenwaardig zijn. Alle partijen zijn dan ook welkom met zorgvragen, waarbij we steeds een eerlijk advies trachten te geven. De leerkrachten staan steeds voor en na school paraat om zorgvragen met ouders/leerlingen/betrokkenen te bespreken. Dit past in ons open beleid en vergt veel van ons team.

We hebben er ook voor gekozen om als team ruime inspraak te hebben in ons zorgbeleid. Zo worden methodes, individuele trajecten, toekomstvisies,… steeds in team besproken omdat we van oordeel zijn dat zorg zo het best gedragen wordt.

De evolutie in het onderwijslandschap en zeker in de ‘zorg’ is razendsnel. Onze leerlingenbegeleiding is een begeleiding waarvan we de werking en visie dus blijvend moeten evalueren en bijsturen.

Zorg in de klas

Juf Anoek komt in alle klassen, zowel kleuter als lager. Zo kan ze de leerkracht mee coachen en kan ze soms ook gerichte observaties uitoefenen. In overleg met de klasleerkracht zal zij naast het ondersteunen in de klas, ook soms enkele leerlingen individueel of in kleine groepjes begeleiden om op die momenten moeilijke zaken te herhalen of aan pre-teaching te doen.

Revalidatie tijdens de lesuren

Revalidatietussenkomsten tijdens de lesuren kunnen enkel bij de kleuters. De tussenkomsten van bijvoorbeeld een logopediste, kunnen in dit geval ook op school plaatsvinden.

Tussenkomsten door een erkend revalidatiecentrum zoals CAR Zelzate of Eeklo kunnen indien het niet anders kan, en na overleg, wel tijdens de schooluren plaatsvinden. Om het leertraject van onze leerlingen alle kansen te willen geven, willen we dit zoveel als mogelijk beperken en geven we de voorkeur aan begeleiding na de lesuren.

Afwezigheden- en leerplichtcontrole

Voor leerlingen in het lager onderwijs is een voldoende aanwezigheid cruciaal voor een vlotte schoolloopbaan.

Elke afwezigheid wordt gemeld aan de directeur of aan de leerkracht.

Onderwijs aan huis en synchroon internetonderwijs

Alle leerlingen van het basisonderwijs (kleuter en lager onderwijs) die wegens ziekte langdurig of korte opeenvolgende periodes niet op school aanwezig kunnen zijn, hebben onder bepaalde voorwaarden recht op 4 lestijden onderwijs aan huis per week, synchroon internetonderwijs of een combinatie van beiden.

De aanvraag hiervoor dient door de ouders te gebeuren via een specifiek aanvraagformulier.