Wie zijn wij?

In Boekhoute zorgen we voor een warme overgang van de ene naar de andere school om zo hun schoolloopbaan van het vierde tot het zesde leerjaar op een mooie manier bij ons te kunnen voltooien. 

We zijn een heel kleine, warme en gezellige school. We kennen de leerlingen heel snel goed en kunnen ze daardoor op de juiste manier begeleiden.  

Doorheen het schooljaar gaan we, aansluitend bij de leerinhouden, vaak op ontdekkingstocht in de schoolomgeving. Zo maken we kennis met de buurt en buurtbewoners en zien we met onze eigen ogen waar en hoe het geleerde toegepast wordt in het dagelijks leven. Om dit nog meer te versterken proberen we de focus van de leerinhouden voor het vak 'Ik en de wereld' te leggen op de eigen regio. Betekenisvol leren staat centraal. 

Onze visie en missie op het onderwijs

Het Anker streeft ernaar om succesvolle en verantwoordelijke burgers te vormen die klaar zijn om de wereld van morgen tegemoet te gaan op een gelukkige, zelfstandige en respectvolle manier. We bieden een veilige, stimulerende omgeving waarbij we oog hebben voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind. In dit proces stellen wij volgende ankerpunten centraal: 

Veilige haven

We willen een school zijn waar iedereen zich thuis en welkom voelt. Diversiteit zien wij als een kracht. We creëren een schoolcultuur waarin iedereen zich welkom voelt en gerespecteerd wordt, ongeacht achtergrond, religie, geslacht of capaciteiten. 

Samenwerking en wederzijds respect staan centraal in ons onderwijs. 

Een veilige schoolomgeving is de basis voor goed onderwijs. We zorgen voor een fysiek en emotioneel veilige omgeving waar leerlingen zich gewaardeerd en ondersteund voelen. Pesten wordt niet getolereerd. 

(h)echt

Drie klassen, één team. 

We zijn een (h)echt en enthousiast leerkrachtenteam dat elke dag met hart en ziel voor de klas staat. Als team staan we achter elkaar en pakken we de dingen samen aan. Dit geeft voldoening en dit willen we ook aan onze kinderen leren. 

Elk kind werkt vanuit zijn eigen persoonlijkheid mee aan de groepsgeest op onze kleine school, aan de sociale cohesie, aan de socialisatie. 

We zoeken naar de ideale mix van prestatie en plezier. Daarbij gebruiken we actuele methodes en inzichten.  

als een vis in het water

Pas als kinderen zich goed in hun vel voelen, staan ze open om te leren. Motivatie van binnenuit is de krachtigste motor. Uit fouten kun je leren. Succes ervaren draagt bij tot een positief zelfbeeld. Bij ons mag je je stem laten horen en krijg je veel kansen om initiatief te nemen. 

durven tegen de stroom in zwemmen

We besteden veel aandacht aan het omgaan met de verschillen tussen onze kinderen. Elk kind is uniek en ontwikkelt op zijn manier. Kinderen krijgen taken op hun niveau en ze worden steeds uitgedaagd. Het leren van en met elkaar zien wij als een grote uitdaging.

overVLOED aan talenten

Iedereen kan iets, niemand kan alles. Je mag tonen wat je goed kan tijdens uiteenlopende en klasdoorbrekende activiteiten. We kijken verder dan enkel de schoolse vaardigheden en proberen op zoveel mogelijk domeinen in te zetten. 

We laten de leerlingen proeven van verschillende vakgebieden zodat zij kunnen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Hierbij bieden we de leerlingen zorg op maat zodat elk kind de ondersteuning en uitdaging krijgt die het nodig heeft. 

zorg(zaam)

Op onze school staan samenwerking en open communicatie tussen alle partijen centraal. Een goede samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten, ouders en externen zorgen voor kwaliteitsvol onderwijs. Daardoor krijgen de kinderen groeikansen om zich op eigen tempo te ontwikkelen. We streven ernaar om bij elk kind maximale leerwinst te bereiken. We passen daarom het onderwijsproces en de schoolomgeving aan de noden en het tempo van de leerlingen aan met het oog op gelijke speel- en leerkansen. De zorgcoördinator en het ondersteuningsnetwerk helpen om alles in goede banen te leiden. 

digitale vaardigheden

We bevinden ons momenteel in een zeer snel evoluerende wereld waarbij technologie een cruciale rol speelt. Om leerlingen hier zo goed mogelijk op voor te bereiden trainen we met hen de digitale vaardigheden en leren we hen kritisch en verantwoord om te gaan met technologie en media. Daarnaast zetten we in op computationeel denken. Dit vertaalt zich vooral in programmeerlessen. Hierbij wordt het probleemoplossend denken, de creativiteit en de flexibiliteit van de leerlingen ingezet. 

Conclusie

We staan voor een brede ontwikkeling van onze leerlingen, waarbij we hen voorbereiden op een toekomst vol mogelijkheden en uitdagingen. Door een sterke gemeenschap te bouwen waarin respect, samenwerking en innovatie centraal staan, creëren we een plek waar kinderen kunnen groeien en bloeien. Samen werken we aan een betere toekomst voor ieder kind.