Een school met visie vanbinnen en vanbuiten
Op onze familiale dorpsschool willen wij geen "grijze muis" meer zijn maar willen we de kinderen volop laten ontdekken. Dit kan zowel rustig apart in een hoekje en/of samen met vriendjes. Want ieder kind heeft een eigen manier om zich te ontspannen en daarom willen we als school een groter aanbod geven door nieuwe speelkansen te creëren.
Onze visie vertrekt vanuit een totaalbeleving voor groot en klein.
We zoeken duurzame en originele speelkansen.

Kind centraal
In de lessen moeten de kinderen zich concentreren en meedenken, dus in de pauze zijn ze vrij om te kiezen hoe ze deze vrije tijd invullen. Zo kunnen ze hun eigen weg inslaan. Rustige kinderen die nood hebben aan rust, kunnen dit vinden in beschutte hoekjes zoals een hang-outzone, themahoekjes,… Kinderen die hun energie kwijt moeten na al het stilzitten en concentreren tijdens individuele werkmomenten moeten hun energie kwijt kunnen door te spelen, rennen, sleuren, ravotten, klauteren,…
Muzisch en creatief
Een speelplaats kan zo veel meer zijn dan een afgewerkte plek, daarom willen we een speelplaats die kan blijven groeien. De fantasie van de kinderen is vaak rijker dan je denkt. Door het aanbieden van groene– en natuurlijke materialen willen we die nog meer prikkelen en hun creativiteit nog meer bevorderen. Een tak kan een deel van een kamp zijn, het kan iets zijn om mee te klauteren, één of ander dier, een microfoon,…
Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
We leren de kinderen dat nieuwe kansen (natuur)lijk ook nieuwe afspraken met zich meebrengen.
Zo zullen de kinderen een stuk zelf verantwoordelijk zijn om zich klaar te maken tegen de start van de lessen. We zullen de infrastructuur grondig aanpassen zodat het 'vuil' worden geen belemmering mag zijn. Want slecht weer bestaat niet, slechte aangepaste kledij wel.
Correct afval sorteren vinden wij als school ook heel erg belangrijk. Als we willen leren en leven in een natuurlijk omgeving moeten we er ook respect voor hebben.
Deze nieuwe speelplaats is onmiddellijk ook een uitdaging om ons afvalbeleid te optimaliseren en toegankelijk te maken voor de kinderen.
Betrokkenheid
Doordat we zo een open, kleinschalige school zijn, zouden we graag de ouders en mensen uit de schoolomgeving betrekken. We profileren ons graag als een laagdrempelige school waar iedereen zich kan thuis voelen. We zijn ervan overtuigd dat een groenere leer- en leefomgeving zorgt voor extra warmte en kindvriendelijkheid. We staan open voor de materialen die de seizoenen met zich meebrengen en zouden dit ook leuk vinden om samen met gemeente, ouders, verenigingen ons aanbod te blijven verrijken.
Deze nieuwe speelplaats is onmiddellijk ook een uitdaging om ons afvalbeleid te optimaliseren en toegankelijk te maken voor de kinderen.
Leerkansen
We trekken de klasruimte open naar buiten.
We brengen niet enkel buiten naar binnen, maar ook binnen naar buiten. Niet enkel voor geplande waarnemingen maar ook toevallige gebeurtenissen kunnen een plaats krijgen binnen het lespakket.
We zorgen voor verwondering en zorgen zo voor onderzoek.
In deze tijden staan we meer stil bij de frisse buitenlucht.
Door de leer- en leefomgeving te vergroenen verhogen we het zorgzamer omspringen met het milieu.
Veilig
We willen de kinderen niet alleen natuurlijke en veilige speelmaterialen aanbieden, maar we willen ook dat ze zich veilig kunnen voelen in deze omgeving.
De diversiteit en afleiding zullen voor minder ongepast gedrag zorgen. De kinderen zullen elkaar op een andere manier leren kennen en zo dichter naar elkaar toegroeien.
Elkeen kan op onze nieuwe speelplaats wel iets vinden dat voor hem/haar geschikt is.




