Wie zijn wij?
Gemeentelijke basisschool de Duizendpoot biedt onderwijs voor kinderen vanaf de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar en is zo opgericht dat de kinderen binnen een periode van negen aansluitende jaren de school kunnen doorlopen. De Duizendpoot behoort tot het officieel gesubsidieerd onderwijs. Het schoolbestuur is het gemeentebestuur van Assenede. De vrije keuze van godsdienst of niet-confessionele zedenleer is gewaarborgd.
Onze visie en missie: grote avonturen beginnen klein
Wij streven ernaar om succesvolle en verantwoordelijke burgers te vormen die klaar zijn om de wereld van morgen tegemoet te gaan op een gelukkige, zelfstandige en respectvolle manier. We bieden een veilige, stimulerende omgeving waarbij we oog hebben voor de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind. In dit proces stellen wij volgende uitgangspunten centraal:

Open en eerlijk
Wij zien ouders als partners in het ontwikkelingsproces van het kind. Daarom streven wij naar open en eerlijke communicatie. Daarnaast werken wij met toestemming van de ouders samen met partners die relevant zijn voor het ontwikkelingsproces van het kind, bijvoorbeeld CLB, reva, logopedisten, Leersteuncentrum…
Talentgericht
Elk kind heeft unieke talenten en mogelijkheden. We begeleiden de leerlingen in hun persoonlijke ontwikkeling en moedigen hen hierin aan om tot een positief groeiproces te komen. We laten de leerlingen proeven van verschillende vakgebieden zodat zij kunnen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Hierbij bieden we de leerlingen zorg op maat zodat elk kind de ondersteuning en uitdaging krijgt die het nodig heeft.
Muzisch en creatief
Creatief denken is een belangrijke vaardigheid. Daarom geven wij, naast de specifieke lessen voor het vak Kunst & cultuur, ook opdrachten waarbij muzische, technische en creatieve vaardigheden geïntegreerd worden met leerinhouden van andere vakken.
Familiale dorpsschool
We streven naar een positief schoolklimaat waarin iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. We houden het kleinschalig met van elk leerjaar slechts één klas.
Doorheen het schooljaar gaan we, aansluitend bij de leerinhouden, vaak op ontdekkingstocht in de schoolomgeving. Zo maken we kennis met de buurt en buurtbewoners en zien we met onze eigen ogen waar en hoe het geleerde toegepast wordt in het dagelijks leven. Om dit nog meer te versterken proberen we de focus van de leerinhouden voor het vak Ik en de wereld te leggen op de eigen regio. Betekenisvol leren staat centraal.
Zowel met ons lerarenteam als met de leerlingen nemen we regelmatig deel aan buurtevenementen. We doen onder andere jaarlijks mee met de zwerfvuilactie en brengen een bezoekje aan de jaarmarkt.
Kind centraal
We streven ernaar om bij elk kind maximale leerwinst te bereiken. We passen daarom het onderwijsleerproces en de schoolomgeving aan de noden en het tempo van de leerlingen aan met het oog op gelijke speel- en leerkansen. Deze aanpassingen integreren wij zoveel mogelijk in het klaslokaal zelf.
We zijn ervan overtuigd dat een kind pas tot leren kan komen als er voldoende aandacht besteed wordt aan het sociaal-emotionele aspect. Daarom zetten wij hard in op welbevinden en betrokkenheid bij elke leerling. We bieden daarbij bijzondere aandacht aan zelfrespect, rust en zelfvertrouwen. Deze onderwerpen komen onder andere aan bod in lessen over de geluksdriehoek.
Samen ontdekken
Samen ontdekken betekent ook respect hebben voor elkaar en de ander gelijkwaardig behandelen. De leerlingen leren bij ons hoe ze vlot kunnen samenwerken want samen kan je meer dan alleen. Daarbij vinden wij het belangrijk dat ze ook kritisch durven zijn en hierover op een beleefde manier in gesprek kunnen gaan. Deze vaardigheden worden niet alleen klasintern maar ook klasoverschrijdend geoefend door samen met andere klassen te werken aan leerstof of vaardigheden. (bijvoorbeeld tijdens onze doe-dag)
We streven naar wederzijds respect. Pesten wordt niet getolereerd.
Digitale vaardigheden
We bevinden ons momenteel in een zeer snel evoluerende wereld waarbij technologie een cruciale rol speelt. Om de leerlingen hier zo goed mogelijk op voor te bereiden trainen we met hen de digitale vaardigheden en leren we hen kritisch en verantwoord om te gaan met technologie en media.
Daarnaast zetten we in op computationeel denken. Dit vertaalt zich vooral in programmeerlessen. Hierbij wordt het probleemoplossend denken, de creativiteit en de flexibiliteit van de leerlingen ingezet.
Groen
Wij bereiden onze leerlingen voor op de toekomst door hen bewust te maken van hun rol in een duurzame wereld. We integreren milieubewustzijn en maatschappelijke verantwoordelijkheid in onze lessen en groene speelplaats. We moedigen leerlingen aan om op een positieve manier hun steentje bij te dragen aan een betere wereld.
Onze school heeft een groene speelplaats met speelberg en lees- en speelcaravan waar de kinderen een ruim aanbod aan speel- en leerkansen krijgen. Hiermee proberen we zowel de fysieke gezondheid als de creativiteit en het welbevinden van de leerlingen te bevorderen.






